torstai 22. elokuuta 2013

KESÄKUU 2013
 
Työssäoppimassa T.Janger Oy:ssä
 
Olin neljä viikkoa Taisto Jangerin palveluksessa hoitamassa Turun kaupungin metsäalueita. Ohjaajakseni sain Timon ja Vesan, joiden kanssa olin lähes koko harjoitteluajan.
 
Työkuvaan kuului paljon liikkumista ympäri Turkua ja näin ulkopaikkakuntalaisena, sitä tuli aluksi hieman jännitettyä, mutta neljän viikon jälkeen sai jo hyvän kuvan Turusta ja turkulaisten ajotavoista.
 
Metsäharvennusten tekemistä ja niistä laskuttamista, koealojen mittausta, tuulenkaatojen poistamista, ongelmapuiden kaatamista, erilaisia puunkaadon apuvälineiden käyttämistä ja turvallisuuskeskeistä ajattelua, tässä osa asioista, mitä oppisin harjoittelun aikana.

 
 
Taimikon raivausta.
 
 
Vaikean puun kaato.
 
Harmikseni heti ensimmäisellä viikolla ajoin auton pohjan kiveen työpäivän aikana, minkä seurauksena jouduin hinaamaan sen korjattavaksi ja työpäiväni loppui siihen. Jälkikäteen jäi harmittamaan lasku remontista ja koko työharjoittelun polttoainekuluista, työmatkoja kun kertyi noin 1300 km.
 
Oppisin paljon sellaista tietoa, mitä vaaditaan enemmänkin ammattimetsurilta, kuin ympäristönhoitajalta. Mitään hyödytöntä tietotaitoa se ei kuitenkaan ole, vaan parhaimmillaan sitä voi hyödyntää ja soveltaa myöhemmin ympäristönhoitotöissä.
 
Ennen.
 
Jälkeen.
 

Sattuipa eräänä aamuna käymään niin että sain Timolta polttoainetäydennystä, mikä olikin bensan sijaan dieseliä. Tankkasin sahani ja koetin käynnistää sitä. Siinä hetken aikaa jo ihmettelin, miksei saha osoittanut käynnistymisen merkkejä, kun se hurahti käyntiin. Samalla se pölläytti melkoisen sauhupilven, mitä ihmettelin jonkin aikaa, mutta en siinä kohtaa kuitenkaan älynnyt kysyä siitä keneltäkään, vaan aloin sahaamaan.
 
 
Hyvän aikaa ehtisin sahaamaan, kunnes ketju putosi paikaltaan ja jouduin palaamaan taukopaikalle korjaamaan sitä. Sain siinä kohtaa Vesalta apua ja käynnisti sahan uudelleen. Edelleen se sauhutti ja jokainen ihmetteli sen syytä. Onneksi Timo päätti tarkistaa tämän uuden polttoaineen ja hajusta tunnisti sen dieseliksi. Seurauksena saha sammutettiin hyvin nopeasti, polttoainetankki tyhjennettiin ja sahan annettiin seistä hyvän aikaa. En tiedä kärsikö sahan koneisto minkälaista vahinkoa, mutta kyllä se sen jälkeen toimi moitteettomasti koko harjoittelujakson loppuun.
 
Mukavaa lisää työhön toi muutamalla puunkaatopaikalla paikalliset ihmiset, joiden kanssa keskusteltiin asiallisesti puiden kaadoista. Kaikki ne ihmiset, joita kohtasin harjoittelun aikana, olivat kiitollisia, vaikka olin kuullut useimpien suhtautuvan negatiivisesti kaupunkialueilla olevien puiden kaatoon. Muutamat jopa tarjosivat kahvit kiitokseksi.
 
Tehtävä suoritettu.
 
Teksti ja kuvat: Timo Rinne YMPE12S

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti